Pieter de Jong is lid van de grootste familie van Nederland; er is geen achternaam die in Nederland vaker voorkomt. Sinds eind 2023 maakt hij ook nog eens deel uit van de Spirotech-familie. Als salesmanager besmet hij de ene na de andere klant met zijn aanstekelijke enthousiasme.
Pieter, bouwjaar 1989, is de jongste salescollega van Spirotech. In die rol is het soms hard werken, maar dat is voor de inwoner van Montfoort niet nieuw. “Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader had een eigen slagerij en gehaktballenfabriek. Vanaf dat ik een jaar of tien was, hielp ik op zaterdagen mee. Ik heb in die tijd heel wat gehaktballen gedraaid”, herinnert Pieter zich. Mogelijk was het daardoor dat de ronde delicatessen van de familie De Jong meerdere keren zijn verkozen tot Gehaktbal van het Jaar.
Zijn hele twintiger jaren – nadat zijn vader wegens fysieke omstandigheden zijn onderneming moest staken – werkte Pieter bij een bevriende horecavleesgroothandel. “Dat was veel uren maken. Ik was salesmanager en verkocht vlees aan allerlei mediterrane restaurants: Grieks, Italiaans, Turks, Egyptisch… Vaak was ik tot na middernacht op pad om te leveren, want die shoarmatenten waren natuurlijk tot laat open. Rond mijn dertigste was ik daar wel een beetje klaar mee. Mijn partner en ik dachten voorzichtig aan het stichten van een gezin en dan zijn de nachten natuurlijk al kort genoeg.”
Via twee tussenstations kwam Pieter eind 2023 bij Spirotech terecht. “Ik werkte drie jaar bij een technische groothandel en zat daar eigenlijk nog prima. Maar net als collega Bjorn had ik een aantal bedrijven, waaronder Spirotech, op mijn wishlist staan. Ik dacht: als ik een kans krijg om bij een van die bedrijven te starten, stap ik in. Nou, de Spirotech-trein kwam voorbij en ik liet ‘m niet passeren. Ik kende Spirotech al vanuit de groothandel, en was al snel behoorlijk fan van hun producten en de ambachtelijke manier waarop ze die maken. Na een goed gesprek met de businessmanager van Spirotech waren we er snel uit!”
En nu is Pieter dus salesmanager bij Spirotech. Hij is verantwoordelijk voor de oostelijke helft van Brabant, en van Gelderland en Limburg. “De domestic-markt is mijn domein, ofwel installateurs die actief zijn in renovatie en woningbouw. Het is mijn taak om onze producten onder hun aandacht te brengen en liefst natuurlijk ook te verkopen. Ik probeer die doelen te bereiken door fysieke bezoeken. Installateurs drinken graag een kop koffie en vinden het prettig om de ander in de ogen te kunnen kijken. Mijn ervaring is ook dat je met koud bellen gemakkelijker wordt afgewimpeld dan wanneer je ergens binnenloopt om iemand te spreken, of een afspraak te maken.”
Of hij vaak met lege handen weer in zijn auto stapt, na een bedrijfsbezoek? “Nee, ik merk juist dat er heel veel interesse is in onze producten. Spirotech is een bekende, gerenommeerde naam. Omdat ik Spirotech vertegenwoordig, gaan er veel deuren open. We worden echt wel serieus genomen. Dat komt ook door ons imago. We staan erom bekend dat we doorgaan tot er een oplossing is voor een bepaald probleem. Onze vakmensen mogen graag een mooie puzzel oplossen en we gaan verder waar anderen ophouden. Daardoor staan we goed bekend in onze sector. Het beschrijft ook hoe ik werk: ver gaan voor onze klanten, mezelf in hen verplaatsen en iets bieden waar ze op de langere termijn beter mee af zijn.”
Pieter vergelijkt de producten van Spirotech weleens met een BMW of Volvo. “Als je naar de aanschafkosten van Spirotech-componenten kijkt, zijn we niet de goedkoopste. De keerzijde is dat je wel betaalt voor échte kwaliteit en producten die veel betrouwbaarder zijn. Het belang daarvan moet je niet onderschatten.
Stel: je bent eigenaar van een installatiebedrijf. In het weekend of met de feestdagen rinkelt de storingstelefoon regelmatig, omdat jullie met onderdelen van middelmatige kwaliteit werken. Je werknemers met storingsdienst kunnen in de weekenden of met de feestdagen in hun dienstauto stappen. Na een tijdje hebben ze hun buik daar echt wel van vol en stappen ze op. En dan? Zit jij, in deze steeds krapper wordende markt, met personeelsproblemen, omdat je wilde besparen op onderdelen. Ik zou niet lang na hoeven denken over die keuze. Veel van mijn klanten gelukkig ook niet.”
Dat jonge gezin, waar Pieter en zijn partner jaren geleden over mijmerden, is er nu ook echt. “We zitten midden in de tropenjaren. Ook daarom ben ik zo blij met de vrijheid die ik bij Spirotech krijg. Ik ben helemaal vrij om zelf te bepalen welke klanten ik benader, wanneer en hoe. Als ik ’s morgens mijn kinderen weg wil brengen of ze ’s middags wil ophalen, is dat helemaal prima. Ik moet gewoon zorgen voor goede resultaten, punt. Die vrijheid voelt goed voor me.”
Onze enthousiaste collega, die in zijn vrije uren verdienstelijk biljarter is, rijdt met zijn Spirotech-voiture het hele zuidoostelijke kwadrant van het land door. Een paar keer per maand gooit hij het anker uit bij het hoofdkwartier in Helmond. “Soms geef ik daar een rondleiding aan klanten, hebben we een salesbijeenkomst of is er een activiteit. Ik ben er graag en de sfeer is er altijd goed. Het is écht een hele mooie familie. Ook al is het niet de grootste van Nederland.”
En wat als er nog een keer een trein naar een ander mooi bedrijf nadert? Pieter hoeft er niet lang over na te denken. “Ik zit hier hartstikke goed en vind mijn werk fantastisch. Laat die trein maar lekker passeren. Zonder mij rijdt-ie ook wel verder.”